Poukazy
Tento článok popisuje rozdiely a ich použitie jednoúčelových a viacúčelových poukazov a ich použitie v PORTOS-e.
Typy poukazov
V zmysle § 9a zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty je vhodné správne rozlišovať a používať jednoúčelové a viacúčelové poukazy.
Jednoúčelový poukaz je voucher, ktorého účel použitia a výška dane sú známe už v čase jeho vydania. Poukaz je možné použiť na úhradu konkrétnych tovarov alebo služieb špecifikovaných vopred.
Viacúčelový poukaz neobsahuje konkrétne informácie o dani ani o tom, na čo presne má byť poukaz použitý až do okamihu jeho uplatnenia. Môže sa využiť na široké spektrum tovarov alebo služieb, kde daň nie je vopred známa a je určená až pri skutočnom použití poukazu.
Jednoúčelové poukazy
V systéme PORTOS sú jednoúčelové poukazy (JÚP) zapracované na systémovej úrovni a je ich možné taktiež evidovať v štatistikách či denných uzávierkách. V súčasnej verzii aplikácie Pokladňa však nie je v používateľskom prostredí sprístupnená funkcionalita na vkladanie jednoúčelových poukazov do dokladu.
Pri použití jednoúčelového poukazu, ktorý prevyšuje sumu nákupu je celková suma dokladu rovná nule, nakoľko nakoľko z hodnoty poukazu nie je možné vrátiť finančný rozdiel.
Zároveň, na základe pokynov daných finančnou spŕavou SR platí, že ak sa na doklade nachádza položka reprezentujúca uplatnenie jednoúčelového poukazu, na doklade smie byť len položka (prípadne k nej prislúchajúca zľava), ku ktorej sa uplatnenie jednoúčelového poukazu vzťahuje.
Evidencia uplatnených jednoúčelových poukazov
Počet a suma uplatnených jednoúčelových poukazov sa nachádza na tlačovom výstupe dennej uzávierky v časti "Typ položky", v riadku "Výmena poukazu".
Viacúčelové poukazy
Uvedené riešenia predaja a uplatnenia viacúčelového poukazu je iba ilustračné a nepokrýva všetky prípady uvedené v metodickom pokyne finančnej správy. V prípade nejasností sa obráťte na podporu finančnej správy.
Predaj viacúčelového poukazu
Podľa metodických pokynov Finančnej správy by sa nemal predaj viacúčelového poukazu (VÚP) odosielať do eKasa systému Finančnej správy, nakoľko v čase jeho predaja sa DPH nepovažuje za vynútiteľnú, resp. predaj takéhoto poukazu nie je považovaný za zdaniteľné plnenie k účelom DPH.
Uvedené je možné v systéme PORTOS docieliť nasledovnými nastaveniami:
V systéme PORTOS je potrebné mať aktivovaný typ fiskálnej tlačiarne, ktorý neodosiela doklady do systému finančnej správy eKasa (tzv. "Virtuálna fiskálna tlačiareň"). Pre tlač dokladov je potrebné disponovať dedikovanou tlačiarňou na účtenky (použitie eKasovej tlačiarne, ktorá sa používa v rámci eKasy a ku ktorej je pripojené chránené dátové úložisko nie je podporované).
Pokladník vystavujúci doklady musí mať na zariadení, na ktorom bude realizovať predaj, pridelené oprávnenie pre "Výber tlačiarne pri uzatváraní dokladu". Nastavenia pre konkrétneho používateľa je možné upraviť v aplikácii BackOffice, v časti Nastavenia - Používatelia.
V zozname tovarov je vhodné mať vytvorený tovar, ktorý bude reprezentovať predaj VÚP. Jeho správne vytvorenie spočíva v nastavení nasledovných vlastností:
Typ Služba
Priradenie 0% sadzby DPH (nedaňová sadzba DPH sa aktuálne používa výhradne na evidenciu vrátnych obalov).
Názov "Predaj viacúčelového poukazu" alebo iného ktorý dostatočne identifikuje, že ide o predaj VÚP.
Vypnutá možnosť "Povolená zľava".
Zapnutá možnosť "Kusový predaj".
Vypnutá možnosť "Pevná cena".
Predajná cena: 0 eur
V nastaveniach zariadenia, na ktorom sa bude predaj realizovať, je potrebné zapnúť možnosť "Otvorené ceny". Rovnako je potrebné overiť, že tovary, ktorých ceny nie je žiadúce pri predaji upravovať, maju zapnutú možnosť "Pevná cena".
Dôležité: Z povahy toho, že predaj VÚP sa neeviduje v systéme eKasa, nie je vhodné jeho predaj kombinovať s predajom iných tovarov či služieb. Na danom doklade tak bude vždy len položka reprezentujúca predaj VÚP.
Pri uzatváraní dokladu v aplikácii Pokladňa je potrebné zvoliť v časti "Uzavrieť na" virtuálnu fiskálnu tlačiareň pre dosiahnute tlače nefiskálneho dokladu.
Je potrebné podotknúť, že:
Virtuálna fiskálna tlačiareň má svoju vlastnú evidenciu tržieb a teda vlastnú dennú uzávierku. Pri tlači dennej uzávierky po ukončení predaja je tak potrebné vykonávať dennú uzávierku zvlásť pre eKasu a zvlásť pre virtuálnu fiskálnu tlačiareň.
Uvedenie režimu predaja VÚP na doklade
Dôvod predaja v režime mimo evidenciu systému eKasa je kupujúcemu vhodne podložiť priamo na nefiskálnom pokladničnom doklade.
Text je možné zobrazovať na doklade dvoma spôsobmi:
Úpravou názvu tovaru: prostredníctvom aplikácie BackOffice, v časti "Sklad - Tovary" je možné úpravou tovaru, ktorý bude používaný pri predaji viacúčelového poukazu, možné uviesť text do políčka "Názov na doklade".
Nastavením textovej päty na nefiskálnej tlačiarni: alternatívnym postuopom je uvedenie textu v nastaveniach textovej päty virtuálnej fiskálnej tlačiarne. Upozornenie: Text bude súčasťou každého pokladničného dokladu vystaveného na virtuálnej fiskálnej tlačiarni.
Príklad znenia textu:
Predaj viacúčelového poukazu podľa § 9a ods. 4 zákona č. 222/2004 Z. z. o DPH sa nepovažuje za uskutočnené dodanie tovaru alebo služby. Nie je predmetom DPH a neeviduje sa v systéme eKasa
Uplatnenie viacúčelového poukazu
Uplatnenie poukazu sa relizuje platidlo, nie pridaním položky na účet. Kroky potrebné pre správne nastavenie systému PORTOS:
V nastaveniach platidiel (v aplikácii BackOffice, v časti "Nastavenia - Platidlá") je vhodné niektorému z platidiel nastaviť:
Vlastnosť "Aktívny" na zapnutú
Kategória "Iné"
Popis napríklad "Poukaz", "Výmena poukazu" či "Uplatnenie poukazu".
(voliteľné) V prípade, ak si želáte mať pri uzatváraní účtu dostupné tlačidlo pre rýchle uzatvorenie účtu platidlom poukaz, je možné priamo v nastavniach aplikácie Pokladňa, v časti "Uzatvorenie účtu - Platidlá" nastaviť možnosť "Sekundárne platidlo" alebo "Terciálne platidlo" na platidlo reprezentujúce platbu poukazom. Viac v časti Prispôsobenie najpoužívanejších platidiel. Toto tlačidlo je možné použiť v prípade v prípade, ak je celá hodnota nákupu hradená poukazom.
Ak je poukazom uhrádzaná len časť nákupu, platbu je potrebné platbu evidovať kombináciou platidiel, a to prostredníctvom tlačidla "Pridať platbu" v hornej časti obrazovky uzatvárania účtu.
Evidencia uplatnených viacúčelových poukazov
Počet a suma uplatnených viacčelových poukazov sa nachádza na tlačovom výstupe dennej uzávierky v časti "Platidlá", v riadku "Poukaz" (alebo iný názov, ktorý bol určený pri tvorbe platidla).
Alternatívna forma používania viacúčelových poukazov
Pri používaní viacúčelových poukazov je za určitých okolností a podľa vlastného uváženia možné aplikovať používateľsky jednoduchší variant.
Predaj viacúčelového poukazu alternatívnou formou
Predaj VÚP sa realizuje prostredníctvom tzv. "Navýšenia kreditu" k zákazníckej karte, ktorá tak reprezentuje darčekový poukaz. Predaj poukazu sa eviduje s 0% DPH (nepodlieha DPH) priamo na pokladničnom doklade, čím vzniká tržba avšak nevzniká daňová povinnosť. Predmet dane predstavuje až skutočné dodanie tovaru alebo služby.
Uplatnenie viacúčelového poukazu alternatívnou formou
Pri uplatnení VÚP sa odpočítava prostredníctvom tzv. "Spotreby kreditu" z výslednej sumy dokladu a ponižuje tržbu, zároveň zachováva výšku DPH dodaného tovaru alebo služby v plnej výške.
Evidencia uplatnených viacúčelových poukazov alternatívnou formou
Počet a suma predaných uplatnených viacčelových poukazov sa nachádza na tlačovom výstupe dennej uzávierky v časti "Typ položky", v riadku "Kreditná položka".
Zdroje
Finančná správa zverejnila Metodický pokyn k uplatňovaniu dane z pridanej hodnoty v prípade dodania tovaru a služby pri použití poukazu podľa § 9a zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov pre používanie jednoúčelových a viacúčelových poukazov. Jeho kópiu je možné prevziať na odkaze nižšie.
Last updated
Was this helpful?